Łotwa – Bauska i Pilsrundāle

Bezduszny budzik nakazał nam wstać o 6:00. Zamknęliśmy dom i udaliśmy się na urlop. Po przebyciu 730 km i 8 godzinach jazdy, dotarliśmy do Kowna na Litwie, gdzie zatrzymaliśmy się na nocleg. Zjedliśmy obiad, pospacerowaliśmy po mieście i udaliśmy się na odpoczynek.

Następnego dnia, po przejechaniu 200 km, dotarliśmy na Łotwę. Pierwszym miejscem, w którym się zatrzymaliśmy było Bowsko, a dokładnie XV-wieczny zamek Bauskas Pils. Zamek powstał z inicjatywy Zakonu Kawalerów Mieczowych (odgałęzienie Zakonu Krzyżackiego), aby chronić granicę z Litwą oraz kontrolować szlak handlowy. Zamek oprócz funkcji obronnych pełnił funkcje administracji sądowej, finansowej, policyjnej i wojskowej w swoim okręgu, a także był siedzibą księstwa Semigalli (jednej z czterech krain historycznych składających się na współczesną Łotwę). Kolejno warownia miała wielu właścicieli, przetrwała oblężenie podczas wojny polsko-szewdzkiej i została zniszczona podczas Wielkiej Wojny Północnej, popadając w ruinę.

Kompleks zamkowy składa się z dwóch części: średniowiecznego zamku i renesansowego pałacu. Zamek stanowi ruinę, natomiast pałac został odrestaurowany w 1973 roku. Na zamku działa Muzeum Zamkowe, którego celem jest renowacja, konserwacja i udostępnianie obiektu turystom.

Następnym miejscem, w którym się zatrzymaliśmy była miejscowość Pilsrundāle, w którym znajduje się pałac Rundāle. Jest to XVIII-wieczny pałac wzniesiony w stylu barokowo-rokokowym przez rodzinę Bironów. Pałac miał wielu właścicieli i nigdy nie uległ zniszczeniu. Został odnowiony w 1991 roku i obecnie stanowi jedną z piękniejszych rezydencji na Łotwie. Wewnątrz pałacu mieści się muzeum.

Podsumowując: Na zamku Bauska było bardzo mało turystów, pomimo faktu, że warto go zwiedzić i cena biletu nie jest wygórowana (wynosi 5€). Natomiast pałac przeżywał oblężenie przez zwiedzających. Tylu ludzi znajdujących się wokół jednego obiektu to już dawno nie widzieliśmy.